Second language acquisition in early childhood

Περίληψη: Παρασκευή Μουστακίδου

Espinosa, L. (υπό έκδοση). Second language acquisition in early childhood. Στο New, R. & Cochran, M. (επιμ.).  Early Childhood Education. Westport, CT: Greenwood Publishing Group.

Το άρθρο αυτό με τίτλο «Εκμάθηση της δεύτερης/ξένης γλώσσας σε πρώιμη παιδική ηλικία» αναφέρεται σε δίγλωσσα παιδιά στην Αμερική τα οποία σε πρώιμη παιδική ηλικία μαθαίνουννα να  να επικοινωνούν σε δύο γλώσσες – τη μητρική και την αγγλική. Τις τελευταίες δεκαετίες παρατηρείται συνεχής αύξηση του αριθμού των παιδιών που εγγράφονται σε τμήματα προσχολικής ηλικίας για την εκμάθηση της αγγλικής  και οι έρευνες καταδεικνύουν ότι αυτό μπορεί σε βάθος χρόνου να βοηθήσει τις επιδόσεις τους στο σχολείο. Κρίνεται λοιπόν αναγκαίο στη πρώιμη παιδική ηλικία να παρέχεται ένα πλούσιο σε ερεθίσματα και υψηλής ποιότητας μαθησιακό περιβάλλον ώστε να διευκολύνεται η εκμάθηση της δεύτερης/ξένης γλώσσας.

Συγκεκριμένα, αναφέρεται στο άρθρο ότι τα μικρά παιδιά που εκτίθενται συστηματικά σε δύο γλώσσες (τη μητρική και την δεύτερη/ξένη) στην παιδική ηλικία μπορούν να γίνουν επιτυχημένοι δίγλωσσοι ομιλητές. Υπάρχουν πλήθος ερευνών που καταλήγουν ότι δεν υπάρχουν αρνητικά αποτελέσματα της διγλωσσίας στη γλωσσική, νοητική ή κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών, ενώ αντίθετα υπάρχουν πλεονεκτήματα ως προς την πνευματική τους εξέλιξη και τον σχολικό τους γραμματισμό. Γενικά, οι δίγλωσσοι ομιλητές πλεονεκτούν σε ένα κόσμο πολυγλωσσίας όπως ο σημερινός.

Η ταυτόχρονη εκμάθηση δύο γλωσσών ακ ακα    ολουθεί μονοπάτια αντίστοιχα με την εκμάθηση της μητρικής γλώσσας: 1. Χρήση της μητρικής γλώσσας για επικοινωνία, 2. Σιωπηλή περίοδος, 3. Τηλεγραφικός και τυποποιημένος (formulaic)  λόγος, και τέλος, 4. Παραγωγική γλώσσα. Η διαδοχική εκμάθηση της δεύτερης/ξένης γλώσσας ακολουθεί μια προβλέψιμη πορεία.  Βέβαια, σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή η μια γλώσσα μπορεί να υπερισχύσει της άλλης αλλά αυτό εξαρτάται από το χρόνο που αφιερώνει ο μαθητής για κάθε γλώσσα.

Τέλος στο άρθρο αναφέρεται ότι καθώς τα προγράμματα εκμάθησης της δεύτερης/ξένης γλώσσας σε πρώιμη παιδική ηλικία σταδιακά διαφοροποιούνται, οι εκπαιδευτικοί καλούνται α) να κατανοήσουν τη διαδικασία κατάκτησης της δεύτερης/ ξένης γλώσσας και β) να προσαρμόσουν τις προσδοκίες και τη διδασκαλία τους ανάλογα. Ιδιαίτερα η κατανόηση της διαδικασίας κατάκτησης της δεύτερης/ξένης γλώσσας θα διαμορφώσει νέες, βελτιωμένες μεθόδους που θα προάγουν την εκμάθηση κα κα   κκκι την επιτυχία των μικρών παιδιών που μαθαίνουν αγγλικά ως δεύτερη ή ξένη γλώσσα.