Age constraints on first versus second language acquisition: Evidence for linguistic plasticity and epigenesis.

Περίληψη: Αικατερίνη (Καίτη) Ζουγανέλη.

Rachel Mayberry & Elizabeth Lock.[1] Age constraints on first versus second language acquisition: Evidence for linguistic plasticity and epigenesis. BrainandLanguage, Volume 87, Issue 3, December 2003, pp. 369-384.[2]

Το άρθρο αυτό με τίτλο «Οι περιορισμοί της ηλικίας σε σχέση με την εκμάθηση μιας δεύτερης γλώσσας: στοιχεία για την πλαστικότητα της γλώσσας και για την συσχέτιση της ανάπτυξης μητρικής και δεύτερης γλώσσας», διερευνά την υπόθεση πως η ηλικία του ατόμου επηρεάζει το αποτέλεσμα της γλωσσικής μάθησης, ανεξάρτητα με το αν πρόκειται για εκμάθηση της μητρικής ή μιας δεύτερης γλώσσας.

Για να ελέγξουν αυτή την υπόθεση οι Mayberry και Lock διερεύνησαν την ικανότητα κωφών και μη-κωφών ενηλίκων να παράγουν γραμματικά ορθό λόγο . Ορισμένα από τα υποκείμενα της έρευνας είχαν γλωσσική εμπειρία (λεκτική ή νοηματική) κατά την παιδική τους ηλικία, ενώ άλλα δεν είχαν.

Τα υποκείμενα υποβλήθηκαν σε τεστ που είχαν δύο δοκιμασίες – μία που αφορούσε τη συμπλήρωση γραμματικά ορθών γλωσσικών στοιχείων και μια άλλη που ζητούσε την αντιστοίχηση προτάσεων με εικόνες.

Τα ευρήματα έδειξαν ότι άτομα που έμαθαν σε μικρή ηλικία μία γλώσσα, ως ενήλικες είχαν καλή επίδοση στην δεύτερη γλώσσα. Το επίπεδό τους ήταν σχεδόν εφάμιλλο με αυτό ενός φυσικού ομιλητή της γλώσσας, ανεξάρτητα από το εάν μπορούσαν να ακούν ή ήσαν κωφοί, καθώς και ανεξάρτητα από το εάν η γλώσσα που έμαθαν ήταν λεκτική ή νοηματική. Αντίθετα, τα κωφά άτομα που είχαν μικρή γλωσσική εμπειρία ή καμία πρόσβαση σε γλώσσα σε μικρή ηλικία είχαν χαμηλή επίδοση παραγωγής γραμματικά ορθού λόγου ως ενήλικες.

Τα αποτελέσματα αυτά δείχνουν ότι η έναρξη της εκμάθησης μιας δεύτερης γλώσσας σε πρώιμο στάδιο της ανάπτυξη του ατόμου μεταβάλει δραστικά την ικανότητα να μαθαίνει κανείς, μία ή πολλές γλώσσες δια βίου, ανεξάρτητα από τον αισθητικο-κινητικό τύπο της πρότερης γλωσσικής εμπειρίας.


[1]Οι συγγραφείς είναι μέλη ΔΕΠ του Πανεπιστήμιο McGill, Σχολή Επιστημών της Επικοινωνίας και των Διαταραχών, 1266 Pine Avenue West, Montreal, Que., Canada H3G 1A8.