Στο πεδίο αυτό δημοσιεύουμε τις προτάσεις της Ομάδας Έργου ΠΕΑΠ για το πώς να χτίσει ο εκπαιδευτικός μία εποικοδομητική σχέση με τους γονείς και τους κηδεμόνες των μικρών μαθητών.
Η γνωριμία του εκπαιδευτικού Αγγλικής με τους γονείς των μικρών μαθητών, ειδικά της Α’ Δημοτικού, είναι σημαντικό να γίνει στην αρχή της σχολικής χρονιάς, ώστε οι γονείς από τα πρώτα κιόλας βήματα του παιδιού τους στο δημοτικό σχολείο, να αποκτήσουν μια ξεκάθαρη εικόνα για το πρόγραμμα και τη διδασκαλία της Αγγλικής σε αυτό. Μετά την πρώτη γνωριμία, είναι καλό ο εκπαιδευτικός να κινητοποιήσει τη συχνή επαφή με τους γονείς και τη συνεχή ενημέρωσή τους. Άλλωστε, η σημασία του να εδραιωθεί ένα πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικού και γονέων έχει επισημανθεί πολλάκις στη βιβλιογραφία για την εκπαίδευση γενικότερα αλλά και για την εκπαίδευση σε πρώιμη παιδική ηλικία ειδικότερα.
Ενημερώνοντας τους γονείς για τις βασικές αρχές του προγράμματος:
α) Ο εκπαιδευτικός μπορεί να βοηθήσει τους γονείς να αντιληφθούν ότι δεν υπάρχει κίνδυνος σύγχυσης με τη μητρική γλώσσα ή επιβάρυνσης του προγράμματος των μικρών μαθητών και έτσι θα καμφθούν οι πιθανές αντιρρήσεις των γονέων προς την εφαρμογή του προγράμματος.
β) Ο εκπαιδευτικός συμβάλλει στο να οικοδομηθεί μια σχέση συνεργασίας με το γονέα, η οποία στη συνέχεια διευκολύνει τη δημιουργία καλής σχέσης του εκπαιδευτικού με τους ίδιους τους μαθητές, αφού οι γονείς θα έχουν την ευκαιρία να συζητήσουν με τον εκπαιδευτικό για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των παιδιών τους, που σχετίζονται είτε με το μαθησιακό προφίλ τους είτε με τη δυναμική της προσωπικότητάς τους.
Συγκεκριμένα:
Σύμφωνα με σχετικές έρευνες και παρατηρήσεις της σχολικής ζωής έχει αποδειχθεί ότι ο ρόλος του γονιού είναι σημαντικός τόσο στη χάραξη μιας εύστοχης πορείας των μαθητών στη σχολική τους διαδρομή όσο και στη διαμόρφωση θετικού κλίματος στο σχολικό περιβάλλον. Βέβαια κάθε γονιός έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά, δεν έχει πάντα θετική στάση απέναντι στους εκπαιδευτικούς και μπορεί να είναι ακόμη και παρεμβατικός στις διδακτικές πρακτικές των εκπαιδευτικών ή να δημιουργεί προβλήματα. Εκείνο που σηματοδοτείται ως καθοριστικός παράγοντας στη διαμόρφωση του ρόλου των γονέων είναι να αντιληφθούν τα όρια του ρόλου τους και τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να είναι εποικοδομητικοί για την ανάπτυξη του παιδιού τους, όπως:
Στο πλαίσιο των συναντήσεων με τους γονείς, ειδικά στην αρχή της σχολικής χρονιάς , οι εκπαιδευτικοί πρέπει να αναδείξουν τη σπουδαιότητα του μαθήματος της αγγλικής γλώσσας στην ανάπτυξη της ικανότητας γλωσσικής επικοινωνίας καθώς και στις ευκαιρίες κοινωνικής και ατομικής ανέλιξης των παιδιών τους στο μέλλον. Είναι καλό οι γονείς να πληροφορηθούν για την ευρωπαϊκή πολιτική προώθησης της πολυγλωσσίας, στο πλαίσιο των καινούριων δεδομένων των πολυγλωσσικών κοινωνιών και της διάχυσης της πληροφορίας (Ξεκίνησε από το 2002, στη Βαρκελώνη με τον στόχο «μητρική γλώσσα συν δύο», σύμφωνα με τον οποίο όλοι οι πολίτες πρέπει να μαθαίνουν, από πολύ μικρή ηλικία, τουλάχιστον δύο ξένες γλώσσες).
Καλό θα ήταν, σε συζητήσεις που μπορεί να οργανώνει ο σύλλογος γονέων ή ο δήμος της περιοχής που βρίσκεται το σχολείο να παρουσιάζονται εισηγήσεις από τον εκπαιδευτικό Αγγλικής ή από επιστήμονες ειδικούς στο χώρο της γλωσσολογίας και της διδακτικής γλωσσών με θέμα την αναγκαιότητα της προώθησης και στήριξης της πολυγλωσσίας δίνοντας έμφαση:
Εκτός από τη συνεργασία που θα οικοδομείται στις τακτικές ή έκτακτες συναντήσεις του κάθε γονέα με τον εκπαιδευτικό Αγγλικής, η συνεργασία με τους γονείς των μαθητών μπορεί να εδραιωθεί με τη συμμετοχή τους σε δραστηριότητες της τάξης όπως:
Στο πεδίο αυτό θα συμπεριληφθούν οι δικές σας εμπειρίες από την επαφή σας με γονείς μαθητών σας αλλά και ιδέες και προτάσεις για την καλύτερη επικοινωνία και συνεργασία με τους γονείς. Τις ιδέες σας μπορείτε να στέλνετε στη διεύθυνση peap@enl.uoa.gr. Θέματα στα οποία μπορείτε να εστιάσετε είναι τα παρακάτω:
Προτάσεις και οδηγίες προς τους ίδιους τους γονείς και τους κηδεμόνες έχουν αναρτηθεί στο πεδίο «Η Γωνιά του Γονιού».