ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ - Α' τάξη
Ε7 - The school of magic
Περιγραφή δραστηριότητας Προτεινόμενη
διαδικασία
Εκπαιδευτικό
Υλικό
Περιεχόμενα
κύκλου

Περιγραφή δραστηριότητας

Μια σπονδυλωτή, ευέλικτη σύνθεση με μουσικοκινητικά αποσπάσματα από τις δραστηριότητες της Α΄ τάξης

Περιεχόμενο

Είναι η πρώτη ημέρα στο σχολείο «Μαγείας». Οι καινούριοι μαθητές γνωρίζονται με τους μάγους – δάσκαλούς τους - και μεταξύ τους, και εκφράζουν τις επιθυμίες τους οι οποίες πραγματοποιούνται με μαγικό τρόπο. Στο τέλος, η αγάπη επικρατεί. Μήπως η αγάπη είναι μαγεία;

Σύνδεση με άλλες δραστηριότητες

Επανάληψη σε υλικό από όλες τις δραστηριότητες

Γλωσσικοί στόχοι

  • Να επαναλάβουν χαιρετισμούς και συστάσεις
  • Να επαναλάβουν αριθμούς, χρώματα, λεξιλόγιο σχετικό με ζώα
  • Να επαναλάβουν λεξιλόγιο που συνδέεται με τον καιρό
  • Να επαναλάβουν ρήματα κίνησης και το ρήμα ‘can’
  • Να επαναλάβουν λεξιλόγιο σχετικό με τα μέλη μιας οικογένειας
  • Να τραγουδήσουν τραγούδια που έμαθαν
  • Να μάθουν καινούριες λέξεις και φράσεις: magic trick, wish, Come on!, All together!, Come here, please!

Παιδαγωγικοί στόχοι

  • Να υποδύονται διάφορους ρόλους
  • Να μάθουν να συνεργάζονται για να παρουσιάσουν μια θεατρική παράσταση
  • Να ενισχυθεί η αυτοπεποίθησή τους δείχνοντας όσα έμαθαν στα αγγλικά
  • Να νιώσουν περήφανοι για τη συμμετοχή τους
  • Να διασκεδάσουν και να χαρούν με το αποτέλεσμα

Υλικά & Μέσα

Υλικά:

  • Καπέλα μάγου και μάγισσας για όλα τα παιδιά
  • Μαγικά ραβδιά για το μάγο, τη μάγισσα και τα δυο ξωτικά – βοηθούς
  • (Προαιρετικά: Μπέρτες ή μανδύες για το μάγο, τη μάγισσα και τα ξωτικά – βοηθούς)
  • Ντέφια, τυμπανάκια κλπ.
  • 5 μάσκες βάτραχου (Δραστηριότητα Ε3 Carnival – Φύλλο Εργασίας A_E03_W02) ή πράσινη βαφή για το πρόσωπο ή απλά τα παιδιά μπορούν να φορούν πράσινα ρούχα
  • Μάσκα κλόουν ή μια κόκκινη μύτη κλόουν
  • Μάσκα Goldilocks
  • Μάσκα λύκου (Δραστηριότητα Δ4 Little Red Riding Hood – Φύλλο Εργασίας Α_Δ04_W01)
  • Ψάθινα καπέλα ή / και γυαλιά ηλίου
  • CD

Μέσα: CD player ή / και Η/Υ

Φύλλα εργασίας: (A_E07_W01A_E07_W02A_E07_W03A_E07_W04A_E07_W05)

Προτεινόμενο υλικό από το διαδίκτυο:

Προτεινόμενος διδακτικός χρόνος: 4-6 διδακτικές ώρες

Προτεινόμενη εκπαιδευτική διαδικασία

Βήμα 1 Αφιερώνουμε τα μαθήματα των τελευταίων 2-3 εβδομάδων της χρονιάς στην προετοιμασία της γιορτής. Μπορούμε να ζητήσουμε τη βοήθεια των συναδέλφων της Θεατρικής Αγωγής για τη δραματοποίηση των σκηνών και των Εικαστικών για την κατασκευή των καπέλων, μασκών ή και του σκηνικού. Το σκετς μπορεί να παιχτεί και χωρίς σκηνικό. Αν θέλουμε, όμως, να έχουμε σκηνικό, μπορούμε να κάνουμε το σκηνικό να θυμίζει αίθουσα διδασκαλίας. Μπορούμε να διακοσμήσουμε τη σκηνή με μεγάλες αφίσες που θα έχουν ζωγραφίσει τα παιδιά εμπνευσμένα από το θέμα του θεατρικού.

Στο πρώτο μάθημα προετοιμασίας, συζητάμε με τα παιδιά για τη γιορτή που θα ετοιμάσουμε. Εξηγούμε ότι τα παιδιά θα προσποιηθούν ότι είναι μαθητευόμενοι μάγοι και μάγισσες σε ένα σχολείο μαγείας. Ζητάμε εθελοντές για τους ρόλους του μάγου, της μάγισσας και των δυο ξωτικών - βοηθών. Εξηγούμε ότι δεν έχει σημασία ποιο ρόλο θα έχουν γιατί όλοι οι ρόλοι είναι σημαντικοί και απαραίτητοι σε μια παράσταση.

Αν θέλουμε, και ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών της τάξης μας, μπορούμε να έχουμε περισσότερα ξωτικά – βοηθούς και να πάρουν τους ρόλους του μάγου και της μάγισσας διαφορετικά παιδιά ανά σκηνή. Επίσης, αν έχουμε περισσότερα από ένα τμήματα, μπορούμε να μοιράσουμε τα προτεινόμενα μουσικοκινητικά κομμάτια ανάλογα.

Στη συνέχεια, επιλέγουμε ποια κομμάτια από το προτεινόμενο σενάριο θα συμπεριλάβουμε στην παράσταση. Μπορούμε να προσθέσουμε ή να αφαιρέσουμε κομμάτια ανάλογα με το τι έχει μάθει η τάξη μας στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Τέλος, επιλέγουμε ένα μουσικό θέμα για την αρχή της παράστασης  (βλ. Προτεινόμενα μουσικά θέματα στο Εκπαιδευτικό Υλικό)

Βήμα 2 Κάνουμε επανάληψη του τρόπου που συστηνόμαστε και παρουσιάζουμε τους άλλους. Βοηθάμε τα παιδιά που έχουν τους ρόλους του μάγου, της μάγισσας και των ξωτικών να παρουσιάσουν τον εαυτό τους. Αν δυσκολεύονται να μάθουν τα λόγια όπως παρουσιάζονται στο σενάριο, τα αφήνουμε να αυτοσχεδιάσουν. Δεν πειράζει αν πουν λιγότερα λόγια.

Βήμα 3 Στη συνέχεια, ζητάμε από τα παιδιά να κάνουν έναν κύκλο, τους δίνουμε ντέφια, μικρά τύμπανα κλπ και παίζουμε τη μουσική που έχουμε διαλέξει για την «παρέλαση» των μαθητών. Τους ζητάμε να χτυπούν τα όργανά τους στο ρυθμό της μουσικής καθώς κινούνται γύρω-γύρω στον κύκλο.

Βήμα 4 Κάνουμε επανάληψη ή μαθαίνουμε ένα από τα παρακάτω τραγούδια:

-      “Good Morning Song” (A_A01_M01)

-      “Good Morning” (A_A02_M01)

-      “Get up on your feet” (Δραστηριότητα Α1: Our mascot – Εκπαιδευτικό Υλικό: HELLO / GOOD MORNING SONGS – SONG E).

Κάνουμε επανάληψη όλη την 1η σκηνή.

Βήμα 5 Στο επόμενο μάθημα, δραματοποιούμε την επόμενη σκηνή του σεναρίου, π.χ. τη Σκηνή 2 ή τη Σκηνή 3 κλπ. Βοηθάμε τους πρωταγωνιστές να μάθουν τα λόγια τους βιωματικά. Πιθανός διάλογος για τη Σκηνή 2:

Teacher (addressing Child 1): You like froggies. Can you jump like a froggie?, etc.

Teacher (addressing Max): Think of magic colours and animals. What are the magic words?

Αν χρειάζεται εξηγούμε στα Ελληνικά.

Το παιδί που έχει το ρόλο του Max μπορεί να αυτοσχεδιάζει τις μαγικές λέξεις.

Εξηγούμε στα υπόλοιπα παιδιά ότι πρέπει να επαναλαμβάνουν τις μαγικές λέξεις δυνατά και καθαρά για να «πιάσει» το μαγικό.

Στη συνέχεια, κάνουμε επανάληψη το τραγούδι “Five Little Froggies” (A_B03_M01). Επιλέγουμε 5 εθελοντές που θα κάνουν τις κινήσεις του τραγουδιού και τα υπόλοιπα παιδιά τραγουδούν το τραγούδι.

Κάνουμε πρόβα τις σκηνές 1 και 2.

Κατά τον ίδιο τρόπο, δραματοποιούμε τις υπόλοιπες σκηνές της επιλογής μας.

Βήμα 6 Φτιάχνουμε τα καπέλα και τις μάσκες. Μπορούμε να ζητήσουμε από μαθητές μεγαλύτερων τάξεων να μας βοηθήσουν στην κατασκευή τους ή να μας βοηθήσει ο εκπαιδευτικός των εικαστικών ή της θεατρικής αγωγής.

Τα τελευταία 2-3 μαθήματα, κάνουμε πρόβα όλο το σκετς με τα καπέλα και τις μάσκες. Μπορούμε να ζητήσουμε από τα μεγαλύτερα παιδιά να μας βοηθήσουν στις τελικές πρόβες αλλά και την ημέρα της παράστασης, π.χ. να αλλάζουν τη μουσική ή να βοηθούν τους μικρούς μαθητές στις αλλαγές των σκηνών.

Την ημέρα της παράστασης μπορούμε να ανέβουμε στη σκηνή μαζί με τα παιδιά και να τα βοηθούμε με ερωτήσεις κλπ να θυμηθούν τους ρόλους τους.

Ο σκοπός αυτής της εκδήλωσης είναι να διασκεδάσουν τα παιδιά της Α΄ τάξης μαζί με τους θεατές της παράστασης και όχι να έχουν άγχος να είναι τέλεια. Αν τα παιδιά είναι αυθόρμητα και έχουν κέφι, ακόμη και τα λάθη τους θα δώσουν χαρά στους θεατές!

Εκπαιδευτικό υλικό

(Πατήστε πάνω στα ονόματα των αρχείων για να κατεβάσετε το υλικό)

Φύλλα εργασίας

A_E07_W01A_E07_W02A_E07_W03A_E07_W04A_E07_W05


 

End-of-year play
The school of magic

Main Characters

Max the wizard

Winnie the witch

Peppermints (Elf 1- assistant to Max)

Sugarplum Mary (Elf 2 – Assistant to Winnie)

Characters - Chorus

Students at the school of magic (the rest of the children)

Scene 1

Music

Music themes

(To teachers: choose one of the music themes below or use one of your own choice)

SCENE 1

(Main characters present themselves)

Max (wearing a magic hat and cloak – holding a magic wand – dancing / marching  to the music): Hello, everyone. I’m Max. I’m a wizard. I can do magic tricks (waves magic wand, turns round).

And this is Winnie, the witch (presenting Winnie).

Winnie (dancing / marching to the music): Hello, everyone. I can do magic tricks, too.

Peppermints (bowing): Hi! I’m P-P-Pep-p-ermints. I’m an elf. I can do magic tricks.

Sugarplum Mary: (pushing Peppermints out of the way) No, you can’t! Oh! Hello! I’m Sugarplum Mary and I can do magic tricks.

Max (presenting the children on the stage): And these are the new students at the school of magic!

(They all parade / march in a circle to the music – drums, tambourines, etc. – the audience clap to the music)

Max (everyone settling down – children sitting down at the back of the stage) Welcome to the school of magic, children. How are you today?

Children (all together): We’re fine, thanks.

Winnie (to a child): What’s your name?

Child: I’m (says his/her real name).

Winnie: Come on, (child’s real name). Say hello! Come on, children!

Songs:

(To teachers: choose one of the songs below)

GOOD MORNING SONG (A_A01_M01)

(children sing to child)

Good morning to you (x2)
Good morning, good morning
Good morning to you.

child sings to the rest of  children)

Good morning to you (x2)
Good morning dear children
Good morning to you.

GOOD MORNING (A_A02_M01)

Good morning, good morning

How are you, how are you?

I’m fine, thank you! Fine, thank you!

Get up on your feet (Δραστηριότητα Α1: Our mascot)

http://www.youtube.com/watch?v=CpTLdI3Jpn4

(children get up on their feet and sing greeting song)

(all together)
Get up on your feet (children stand up)
And to everyone you meet
Say hello
(children)
HELLO, HELLO, HELLO (greeting each other)
(Max)
Say it high (Max says ‘high’ in a high voice)
(children)
HELLO (in a high voice)
(Max)
Say it low (Max says ‘low’ in a low voice)
(children)
HELLO (in a low voice)
(Max)
Say it fast (Max speaks fast)
(children)
HELLO (fast)
(Max)
Sa-y it sl-ow (Max speaks slowly)
(children)
H-EL-LO (slowly)  

SCENE 2

Max: Now… let’s do a magic trick! What is your wish?

(children raise their hands, like they do in class – Max chooses a child)

Yes. What’s your name?

Child 1: Hello, I’m (child’s real name). I like froggies! Look! I can jump like a froggie!

Max: Froggies? That’s easy! (raises wand) Pink cat, blue dog, red rabbit! One, two, three! Come on, children! All together!

Children (all together): Pink cat, blue dog, red rabbit! One, two, three!

(Five children stand up, put on their frogs’ masks and act the song out)

Song: Five Little Froggies (A_B03_M01)

Five little froggies sitting on a well
One looked up, and down he fell.
Froggies jumped high,
Froggies jumped low.

How many froggies left in the row?

 Four little froggies sitting on a well
One looked up, and down he fell.
Froggies jumped high,
Froggies jumped low.

How many froggies left in the row?

continue with  three and two froggies then.....

One little froggy sitting on a well
He looked up and down he fell.

(After the song, the children who acted it out join the rest of the children sitting down again at the back of the stage)

SCENE 3

Winnie (addressing another child): Hello! What’s your name?

Child 2: Hello, I’m (child’s real name). I love animals. I love pigs, sheep, cows, ducks…but I can’t see animals in (place where the children live, Melissia, Liosia, etc.)

Winnie: Sugarplum Mary, come here, please. Say the magic words!

Sugarplum Mary: OK. Winnie. Red, yellow, pink, pink, pink. Four, five, six! Come on, children! All together.

Children (all together): Red, yellow, pink, pink, pink. Four, five, six!

(Music of Animals on the farm – children put their masks on – pig, sheep, cow, duck). (Children wearing pigs’ masks go oinkoinkoink, children wearing cows’ masks go moomoo moo, etc. when it’s their turn)

Song: Animals on the farm (A_Β05_M03)

The pigs on the farm go oink … oink …oink
Oink … oink … oink, oink … oink … oink
The pigs on the farm go oink …oink…oink
All day long

The sheep on the farm go bah…bah …bah
bah… bah …bah, bah … bah … bah
The sheep on the farm go bah… bah …bah
All day long

The cows on the farm go moo…moo… moo
moo… moo … moo, moo… moo … moo
The cows on the farm go moo… moo … moo
All day long

The ducks on the farm go quack…quack…quack
quack… quack … quack, quack… quack … quack
The ducks on the farm go quack… quack … quack
All day long

SCENE 4

Winnie (addressing another child): What’s your name? What is your wish?

Child 3: I’m (child’s real name). I hate rain. I like the sun. Look! Today it’s raining! I can’t play!

Winnie: OK, (child’s real name). (waving magic wand) Rain, rain go away! Come on children!

Children (all together):

Rhyme: Rain, rain, go away (A_Γ09_M01)

Rain, rain, go away.

Come again another day.

Little (child’s real name) wants to play.

Rain, rain, go away.

Children: (all together) Goodbye rain. Hello, sun.

Child 3: Thank you, Winnie. Thank you, children!

SCENE 5

Max (addressing another child): And what’s your name? What is your wish?

Child 4: I’m (child’s real name). I like the circus. I like clowns!

Max: That’s easy! Say the magic words with me! Punchinello, Punchinello, seven, eight, nine and ten.

Children: (all together) Punchinello, Punchinello, seven, eight, nine and ten.

Song: Punchinello Song (A_Δ03_M01)

(Peppermints takes the role of Punchinello- puts on a clown mask – children stand in a semi-circle facing the audience – Peppermints stands in the middle)

Children (singing)

What can you do,
Punchinello, funny fellow?
What can you do
Punchinello, funny you?

Peppermints: I can jump (jumps up and down)

Children (jumping up and down) :

We can do it, too,
Punchinello, funny fellow,
We can do it, too,
Punchinello, funny you!

(repeat with:  dance, clap my hands)

SCENE 6

Winnie (addressing another child): What’s your name? What is your wish?

Child 5: I’m (child’s real name). I like fairy tales. I like Goldilocks and the three bears!

Winnie (waving her wand): Goldilocks, Goldilocks, turn around.

Children (all together): Goldilocks, Goldilocks, turn around.

Sugarplum Mary (appears with Goldilocks’ mask on): Hello, children! I’m Goldilocks.

Rhyme: Goldilocks, Goldilocks, turn around. (Α_Γ10_Μ02)

Goldilocks, Goldilocks, turn around.

Goldilocks, Goldilocks, knock on the door

Goldilocks, Goldilocks, eat some porridge

Goldilocks, Goldilocks, have a seat

Goldilocks, Goldilocks, go to sleep

Goldilocks, Goldilocks, stay and play.

SCENE 7

Winnie (addressing another child): What’s your name? What is your wish?

Child 6: I’m (child’s real name). I’m afraid of the big bad wolf!

Winnie (scratching her head): The big bad wolf? Hm! I know! (waving her wand) Ten, nine, eight, seven, six, five.

Children (all together): Ten, nine, eight, seven, six, five.

(a child wearing a wolf’s mask appears on stage)

Child – wolf: Hello, children. I’m the Wolf. I haven’t got friends and I’m hungry, very hungry (rubs his tummy).

(children are scared and try to run away)

Child 6: No, don’t eat me.

Child – wolf: No, I’m your friend. (child-wolf shakes hands with two or three children – children are not afraid of the wolf anymore)

Winnie (addressing a child): Are you afraid of the wolf?

Child: No, I’m not!

Winnie (addressing another child): Are you afraid of the bad wolf?

Child: No, I’m not!

Winnie (addressing the audience): Are you afraid of the big bad wolf?

(encourages audience to say: No, I’m not)

Song: Who's afraid... (A_Δ05_M02)

(children dancing in a circle and singing)

Who’s afraid of the big, bad wolf?
Big, bad wolf, big, bad wolf?

Children (at random): Not me! Not me!, etc.

Who’s afraid of the big, bad wolf?
Big, bad wolf, big, bad wolf?

Child 6: NOT ME!

Who’s afraid of the big, bad wolf?
Tra-la-la-la-la

SCENE 8

Max (addressing another child): And what’s your name?

Child 7: I’m (child’s real name). I love, love, love summer.

Max: Let’s see! Starfish and jellyfish on the beach.

Children (all together): Starfish and jellyfish on the beach.

(Children pretend it’s hot, they put their summer hats (and sunglasses) on and pretend they are on the beach. They sing the song and act it out)

Song: Swimming, swimming (A_E06_M01)

Swimming, swimming (2)
In the sea (2)
Eating ice cream, eating ice cream
On the beach (2)

Fishing, fishing (2)
In the sea (2)
Playing rackets, playing rackets
On the beach (2)

Playing, playing (2)
In the sea (2)
Listening to music, listening to music
On the beach (2)

Splashing, splashing (2)
In the sea (2)
Making a castle, making a castle
On the beach (2)

SCENE 9

Max (addressing another child): And what’s your name?

Child 8: I’m (child’s real name). I love … I love my family. I love my mum, my dad, my brothers and sister, my grandpa, my grandma. I love my teachers. And I love my friends.

Max: Wow! Love! Hm! Let’s see. Peppermints, sing the song!

Peppermints: OK, Max. (Peppermints starts singing “I Love you song” – then all children join in and act it out)

Song: I love you (A_Γ05_M03)

I love you
You love me
We are a happy family
With a great big hug
And a kiss from me to you
Won’t you say you love me too?

SCENE 10

Peppermints (addressing Sugarplum Mary): See? I can do magic!

Sugarplum Mary (scornfully): This isn’t magic. It’s a song!

Max: Music is magic.

Winnie: Love is magic! Let’s sing the love song all together.

(sing the song again – encourage audience to sing along)

SCENE 11

Max (pretending to look at his watch): Oops! It’s time to say goodbye!

Children: No, no!

Peppermints and Sugarplum Mary (holding hands): Let’s sing the “Goodbye Song”

(children sing the song waving goodbye to the audience)

GOODBYE SONG (A_A01_M02)

Peppermints and Sugarplum Mary (waving goodbye):

Goodbye, children!

It’s time to go

Ho, ho, ho, ho, ho, ho! It’s time to go

Children (waving goodbye):

Goodbye, goodbye!

It’s time to go

Ho, ho, ho, ho, ho, ho! It’s time to go

Children bow – at the end they say all together:

GOODBYE! HAPPY SUMMER HOLIDAYS!

Αρχεία