ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ - Α' τάξη
B4 - Colours
Περιγραφή δραστηριότητας Προτεινόμενη
διαδικασία
Εκπαιδευτικό
Υλικό
Περιεχόμενα
κύκλου

Περιγραφή δραστηριότητας

Μαθαίνουμε τα χρώματα.

Περιεχόµενο

Τα παιδιά μαθαίνουν τα βασικά και τα δευτερεύοντα χρώματα μέσα από ζωγραφική, τραγούδια και συζητώντας για το ουράνιο τόξο.

Γλωσσικοί στόχοι

  • Να γνωρίσουν τα ονόματα διαφόρων χρωμάτων
  • Να ρωτούν και να απαντούν για διάφορα αντικείμενα σχετικά με το χρώμα
  • Να επαναλάβουν τα ονόματα διαφόρων αντικειμένων και κατοικίδιων ζώων που έχουν μάθει

Παιδαγωγικοί στόχοι

  • Να αναπτύξουν δεξιότητες παρατήρησης
  • Να εμπεδώσουν την αναγνώριση των χρωμάτων και τη διάκρισή τους σε βασικά και δευτερεύοντα
  • Να εμπλακούν βιωματικά στη χρήση της νέας γνώσης

Υλικά και Μέσα

Υλικά:

  • Η Μασκότ της τάξης
  • Λευκά φύλλα χαρτιού Α4
  • Έγχρωμες κιμωλίες και ξυλομπογιές ή μαρκαδόρους (για τον / την εκπαιδευτικό)
  • Μπογιές (ξυλομπογιές, μαρκαδόρους) για τα παιδιά
  • Εικόνες ή αντικείμενα σε διάφορα χρώματα (π.χ. lemon, banana, yo-yo etc.)
  • (Χρωματιστά χαρτόνια)
  • (Εικόνες με πίνακες ζωγραφικής) (A_B04_PP1)
  • CD (A_B04_M01)

Μέσα:

  • CD player και Η/Υ

Φύλλα εργασίαςA_B04_W01

Προτεινόµενο υλικό από το διαδίκτυο:

Προτεινόµενος διδακτικός χρόνος: 2 διδακτικές ώρες

Προτεινόμενη εκπαιδευτική διαδικασία

Βήμα 1 Εξηγούμε στα παιδιά ότι σήμερα θα μιλήσουμε για τα χρώματα. Ζωγραφίζουμε στον πίνακα με χρωματιστές κιμωλίες τα 3 βασικά χρώματα (αυτά δηλαδή που δε δημιουργούνται από τη μίξη άλλων χρωμάτων - το κόκκινο, το μπλέ και το κίτρινο) καθένα ξεχωριστά και λέμε το όνομά τους: red, blue, yellow. Το ίδιο μπορούμε να κάνουμε με μαρκαδόρους πάνω σε ένα φύλλο χαρτί κολλημένο στον πίνακα. Δείχνουμε το κάθε χρώμα αρκετές φορές και ενθαρρύνουμε τα παιδιά να το επαναλάβουν. Στη συνέχεια, εμείς ή η μασκότ ρωτάει τα παιδιά τι χρώμα είναι αυτό. Πιθανός διάλογος:

- What colour is this?
- (It’s) red.
(δείχνοντας ένα χρώμα)
- Is this yellow?
- Yes, it is / No, it isn’t .
Έχουμε μπροστά μας διάφορα αντικείμενα στα 3 χρώματα (π.χ. ένα μπλε μολύβι, ένα κόκκινο βιβλίο κλπ.). Η μασκότ λέει ένα χρώμα π.χ. Red!) και εμείς σηκώνουμε ψηλά ένα από τα αντικείμενα που έχουμε μπροστά μας σε αυτό το χρώμα. Στη συνέχεια, ζητάμε από τα παιδιά να βγάλουν πάνω στο θρανίο τους τις ξυλομπογιές ή τους μαρκαδόρους τους. Η μασκότ λέει πάλι ένα χρώμα και ενθαρρύνουμε τα παιδιά να σηκώσουν την ξυλομπογιά ή το μαρκαδόρο σε αυτό το χρώμα. Η μασκότ λέει τα χρώματα όλο και πιο γρήγορα για να μπερδέψει τα παιδιά. Στη συνέχεια, κάποιο παιδί παίρνει το ρόλο της μασκότ κλπ.

Βήμα 2 Έχουμε φέρει στην τάξη μερικά κόκκινα, μπλε και κίτρινα αντικείμενα (ή κάρτες), από αυτά που έχουν μάθει τα παιδιά σε προηγούμενα μαθήματα. Φροντίζουμε να υπάρχουν τουλάχιστον δυο αντικείμενα στο ίδιο χρώμα (e.g. a lemon, a banana, a blue / red yo-yo, a red / blue jeep, a yellow / red / blue umbrella, a yellow bird, a blue fish, etc.).
Εξηγούμε ότι θα παίξουμε ένα παιχνίδι: “Let’s play a game!” (καλό θα είναι να χρησιμοποιούμε μια συγκεκριμένη φράση στα Αγγλικά έτσι ώστε τα παιδιά να την αναγνωρίζουν σταδιακά και να καταλαβαίνουν ότι όταν λέμε αυτή τη φράση, σημαίνει ότι θα παίξουμε ένα παιχνίδι).
Ζητάμε από ένα παιδί να διαλέξει ένα αντικείμενο αλλά να μη το δείξει στην υπόλοιπη τάξη. Οι υπόλοιποι μαθητές προσπαθούν να μαντέψουν ποιο αντικείμενο είναι ρωτώντας. Αν χρειάζεται, κάνουμε ένα παράδειγμα όπου η μασκότ μαντεύει πρώτη για να θυμίσουμε τον τρόπο που ρωτάμε. Βοηθάμε όπου χρειάζεται. Πιθανός διάλογος:
 - Is it yellow?
- Yes, it is / No, it isn’t.
- Is it a lemon?
- Yes, it is / No, it isn’t.

Βήμα 3 Στη συνέχεια, μαθαίνουμε ένα απλό τραγουδάκι για τα χρώματα: Let’s sing a song! Δείχνουμε πρώτα κόκκινα αντικείμενα, στη συνέχεια μπλε και κίτρινα και τραγουδάμε στο σκοπό του Frère Jacques:
Red, red, red
Blue, blue, blue
Yellow, yellow, yellow
Red, yellow, blue.
Μπορούμε να ζητήσουμε από τα παιδιά, καθώς τραγουδούν, να αγγίζουν αντικείμενα ή μολύβια που έχουν μπροστά τους στα αντίστοιχα χρώματα.

Βήμα 4 Στο επόμενο μάθημα, επαναλαμβάνουμε τα 3 βασικά χρώματα ζωγραφίζοντας 3 κύκλους σε ένα χαρτί που έχουμε κολλήσει στον πίνακα και μετά ρωτάμε τα παιδιά τι θα γίνει αν αναμείξουμε κάποια από τα χρώματα, π.χ. ποιο χρώμα θα δημιουργηθεί αν αναμείξουμε το κόκκινο και το κίτρινο. Αναμειγνύουμε τα χρώματα με ξυλομπογιές στο χαρτί που έχουμε κολλήσει, και τους μαθαίνουμε τα ονόματά τους στα Αγγλικά: “Red and blue make purple. Red and yellow make orange. Blue and yellow make green.”
Δείχνουμε διάφορα αντικείμενα ή κάρτες με αντικείμενα στα 3 καινούρια χρώματα πρώτα και σταδιακά στα 6 χρώματα και τα παιδιά λένε το χρώμα που βλέπουν έτσι ώστε να κάνουν αρκετή εξάσκηση. Πιθανός διάλογος με τους μαθητές:
- What colour is this (umbrella)?
- (It’s) purple.
- Is this (fish) green?
- Yes, it is / No, it isn’t, etc.

Βήμα 5 Στη συνέχεια, δείχνουμε μια εικόνα με το ουράνιο τόξο και λέμε: “Look! This is a rainbow”. Επαναλαμβάνουμε τη λέξη και ζητάμε από τα παιδιά να την επαναλάβουν κι αυτά: “What is it? A rainbow”. Ρωτάμε: “What colours can you see?” (δείχνοντας κάποιο χρώμα) “What colour is this? And this? Is this red / blue / purple?”, etc.
Στη συνέχεια, εξηγούμε ότι θα ζωγραφίσουμε το δικό μας ουράνιο τόξο. Μοιράζουμε από ένα φύλλο χαρτί σε κάθε παιδί και τους ζητάμε, ξεκινώντας από το επάνω μέρος του χαρτιού, να ζωγραφίσουν ένα ουράνιο τόξο βάζοντας τα χρώματα με τη σειρά που τα ακούν. Τα χρώματα του ουράνιου τόξου είναι: red, orange, yellow, green, blue, purple. Τα παιδιά γράφουν το όνομά τους στο χαρτί τους (στα Αγγλικά, αν μπορούν, διαφορετικά το γράφουμε εμείς) και κολλάμε τις ζωγραφιές σε έναν τοίχο της τάξης. Μπορούμε κατά καιρούς να τις χρησιμοποιούμε για να κάνουμε επανάληψη στα χρώματα.

Βήμα 6 Στο τέλος του μαθήματος, μπορούν να μάθουν ένα τραγούδι για το ουράνιο τόξο, όπως το  “Oh Rainbow”, “The Rainbow song”, το ρεφρέν από το “I can sing the rainbow” (A_B04_M01, στίχοι), “The Butterfly Colours song” (βλ. Υλικό για τον / την εκπαιδευτικό για τους στίχους) ή το τραγούδι “The Rainbow Colours song”, (http://www.youtube.com/watch?v=tRNy2i75tCcκαιfeaure=fvw).
Κατά τη διάρκεια της χρονιάς, μπορούν να μάθουν διάφορα τραγούδια για τα χρώματα (βλ. Υλικό για τον / την εκπαιδευτικό - επιπλέον τραγούδια) και να κάνουν κάποιες από τις δραστηριότητες που προτείνονται στα Επιπλέον Προαιρετικά Βήματα.

ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΡΟΑΙΡΕΤΙΚΑ ΒΗΜΑΤΑ

The Rainbow
Μοιράζουμε στα παιδιά χαρτιά χρωματιστά στα χρώματα του ουράνιου τόξου – διαφορετικό χρώμα σε διαφορετικούς μαθητές. Τους ζητάμε να σχεδιάσουν με ένα μολύβι το περίγραμμα της παλάμης τους και να το κόψουν γύρω-γύρω. Κολλάμε σε μια γωνιά της τάξης χαρτί του μέτρου και επάνω του κολλάμε τα περιγράμματα των χεριών σχηματίζοντας τις λωρίδες των χρωμάτων του ουράνιου τόξου. Η αφίσα αυτή παραμένει στο τοίχο της τάξης και την χρησιμοποιούμε συχνά για να υπενθυμίζουμε τα χρώματα. (http://www.enchantedlearning.com/crafts/stpatrick/handprintrainbow)

Colour Diaries
Μοιράζουμε σε κάθε μαθητή φύλλα λευκά Α4 και στο πρώτο μάθημα για τα χρώματα τούς ζητάμε να ζωγραφίσουν μια κουκίδα κόκκινη στο επάνω μέρος της σελίδας. Αυτή θα είναι η κόκκινη σελίδα. Τους ζητάμε να ζωγραφίσουν αντικείμενα σε κόκκινο χρώμα. Στο επόμενο μάθημα κάνουμε το ίδιο με την κίτρινη σελίδα και μετά με τη μπλε. Σε επόμενα μαθήματα αφιερώνουμε τα τελευταία ή τα πρώτα λεπτά του μαθήματός μας για να επαναλάβουμε μια επίσκεψη στην κόκκινη σελίδα, όπου ίσως θα προσθέσουν οι μαθητές μας κι άλλα πράγματα σε κόκκινο χρώμα. Τα colour diaries θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς με διάφορους τρόπους, όπως για παράδειγμα για να ανακυκλώνουμε το λεξιλόγιο, για να επιλέξουν εικόνες και να τις χρησιμοποιήσουν σε ιστορίες που θα φτιάξουν κλπ.

Πίνακες ζωγραφικής
Για μεγαλύτερη εξάσκηση με τα χρώματα, μπορούμε να δείξουμε πίνακες ζωγραφικής (A_B04_PP1) και να ρωτήσουμε ποιο ή ποια είναι τα πιο σημαντικά χρώματα σε κάθε ένα από τους πίνακες. Μπορούμε επιπλέον να βοηθήσουμε τα παιδιά να εντοπίσουν κάποια αντικείμενα στους πίνακες που γνωρίζουν στα Αγγλικά και να φτιάξουν για αυτά μερικές μικρές φράσεις (πχ. This is a yellow banana). Μπορούμε ακόμη να συζητήσουμε για τα μουσεία και τις πινακοθήκες της πόλης μας.

My Colours mini book
Δίνουμε σε κάθε παιδί το φύλλο εργασίας (A_B04_W01) και ζητάμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν σε κάθε χώρισμα ένα αντικείμενο από αυτά που έχουν μάθει (ή γνωρίζουν) σε ένα από τα χρώματα που έχουν μάθει (ζωγραφίζουν συνολικά 5 αντικείμενα). Τα τρία κάθετα μέρη εκατέρωθεν πρέπει να είναι αντικριστά. Αφού ζωγραφίσουν, διπλώνουν το χαρτί τους πρώτα οριζόντια στη μέση και στη συνέχεια στα χωρίσματα, σαν ακορντεόν, έτσι ώστε να κάνουν ένα βιβλιαράκι. Το χώρισμα που λέει My Colours mini book πρέπει να είναι η πρώτη σελίδα. Σε ζευγάρια ή σε μικρές ομάδες, οι μαθητές «διαβάζουν» το βιβλιαράκι τους στους συμμαθητές τους, δηλ. δείχνουν τις εικόνες που ζωγράφισαν και λένε στα Αγγλικά τις λέξεις (e.g. “a red yo-yo, a purple jeep”, etc.). Το βιβλιαράκι μπορεί να αποθηκευτεί στην τάξη (π.χ. μέσα στο φάκελο των παιδιών) και να το χρησιμοποιούμε όποτε υπάρχει χρόνος για επανάληψη.

Εκπαιδευτικό υλικό

(Πατήστε πάνω στα ονόματα των αρχείων για να κατεβάσετε το υλικό)

Εικόνες

A_B04_PP1: Οι εικόνες με πίνακες ζωγραφικής σε powerpoint παρουσίαση

A_B04_PP1_01A_B04_PP1_02A_B04_PP1_03A_B04_PP1_04A_B04_PP1_05
A_B04_PP1_06A_B04_PP1_07A_B04_PP1_08A_B04_PP1_09A_B04_PP1_10
A_B04_PP1_11A_B04_PP1_12A_B04_PP1_13A_B04_PP1_14A_B04_PP1_15
A_B04_PP1_16A_B04_PP1_17A_B04_PP1_18

 

Φύλλο εργασίας

A_B04_W01

 

Ακουστικό υλικό

Στίχοι

I CAN SING THE RAINBOW SONG

(first stanza)
Red and yellow and pink and green
Purple and orange and blue
I can sing a rainbow 
sing a rainbow
sing a rainbow too.

ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ

THE RAINBOW SONG

(στο σκοπό του “Row, Row, Row Your Boat”)

Red, orange, yellow, green
Blue and purple, 
First the rain
And then the sun,
A rainbow’s what you get!
(Simple hand motions can also be included.)

OH, RAINBOW

(στο σκοπό του “Oh, Christmas Tree”)

Oh, rainbow, oh, rainbow,
How lovely are your colours
Oh, rainbow, oh, rainbow,
How lovely are your colours
Purple, red and orange, too,
Yellow, green and blue so true.
Oh, rainbow, oh, rainbow,
How lovely are your colours

THE BUTTERFLY COLOURS SONG

[1]
Fly away little butterfly
In the blue skies
Red butterfly, red butterfly
Fly, fly, fly
(Repeat [1] with yellow και green)

[2]
Into the sky, into the sky
Red, green and yellow
Fly, fly, fly (x2)
Fly away little butterfly
(Repeat [1] και [2] with blue, purple και orange)

THE COLOUR SONG [1]

(στο σκοπό του “The Itsy Bitsy Spider”)

Orange is a carrot,
Yellow is a pear,
Green is the grass,
And brown is a bear,
Purple is a plum,
Blue is the sky,
Black is a witch’s hat,
And red is cherry pie.

THE COLOUR SONG [2]

(στο σκοπό του “This Old Man”)

Red, red, red, touch your head. 
Blue, blue, blue, tie your shoe. 
Brown, brown, brown, touch the ground. 
White, white, white, take a bite. 
Black, black, black, touch your back. 
Purple, purple, purple, draw a circle. 
Pink, pink, pink, give a wink. 
Grey, grey, grey, shout hurray!

Αρχεία