ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ - B' τάξη
B6 - Pinocchio
Περιγραφή δραστηριότητας Προτεινόμενη
διαδικασία
Εκπαιδευτικό
Υλικό
Περιεχόμενα
κύκλου

Περιγραφή δραστηριότητας

Μαθαίνουμε  μέρη του σώματος και του προσώπου.

Περιεχόμενο

Tα παιδιά, με αφορμή την ιστορία του Πινόκιο, μαθαίνουν τα μέρη του προσώπου και του σώματος, παίζουν και κινούνται σύμφωνα με παραγγέλματα, τραγουδούν, και κατασκευάζουν μια μαριονέτα.

Γλωσσικοί στόχοι

  • Να επαναλάβουν και να μάθουν λεξιλόγιο σχετικό με μέρη του προσώπου και του σώματος, π.χ. hair, head, mouth, feet, hands
  • Να επαναλάβουν τα χρώματα και γνωστές δομές, π.χ. ‘Is this his...?’, ‘Yes, it is./ No, it isn’t.’.
  • Να εξοικειωθούν με ρήματα κίνησης
  • Να ανταποκρίνονται σε παραγγέλματα που αφορούν κινήσεις του σώματος, π.χ. Wiggle your fingers / Stretch your legs / Raise your arms / Pat your tummy / Stand up /Sit down / Bend on your knees
  • Να μάθουν να προφέρουν και να διαβάζουν το γράμμα Ηh (βλ. οδηγίες)

Παιδαγωγικοί στόχοι

  • Να συμμετέχουν στη μαθησιακή διαδικασία ενεργά, μέσα από τη μίμηση, την κίνηση και την επανάληψη
  • Να χρησιμοποιήσουν τις καλλιτεχνικές τους δεξιότητες και τις δεξιότητες των χεριών για να κατασκευάσουν μια μαριονέτα με διάφορα υλικά
  • Να μάθουν να συντονίζουν τις κινήσεις τους στο χώρο και σύμφωνα με το τραγούδι ή τα λόγια που ακούν και να αντιδρούν γρήγορα και σύμφωνα με τις εντολές που τους δίνονται
  • Να μάθουν να τηρούν τους κανόνες ενός παιχνιδιού
  • Να μάθουν να συνεργάζονται σε ομάδες
  • Να παρουσιάζουν τη δουλειά τους μπροστά σε οικείο ακροατήριο (τους συμμαθητές τους)

Υλικά και Μέσα

Υλικά:

  • Μία κούκλα Πινάκιο ή η εικόνα του Πινόκιο (B_B06_C01)
  • Μπατονέτες
  • Μαλλί πλεξίματος
  • Σπάγκος ή πετονιά
  • Μικρά κομμάτια ύφασμα ή χαρτί γκοφρέ
  • Πλαστελίνη
  • Κόλλα
  • Ψαλίδι
  • Ξυλομπογιές ή μαρκαδόροι
  • Καλαμάκια
  • Μικρή μαλακή μπάλα
  • Ρολά από χαρτί κουζίνας ή τουαλέτας
  • CD (B_B06_M01B_B06_M02)

Μέσα

  • CD player ή/και Η/Υ

Φύλλο εργασίας: Β_Β06_W01

ABC

  • Εικόνα για το γράμμα (H_C)
  • CD αλφάβητου (H_M)
  • Φύλλo εργασίας (H_W)

Προτεινόμενο υλικό από το διαδίκτυο:

Προτεινόµενος διδακτικός χρόνος: 2 διδακτικές ώρες

Προτεινόμενη εκπαιδευτική διαδικασία

Βήμα 1 Δείχνουμε στα παιδιά την κούκλα ή την εικόνα του Πινόκιο (B_B06_C01) και τον παρουσιάζουμε, λέγοντας: ‘Who’s this? It is a puppet/ His name is Pinocchio’ ή ‘Look! This is Pinocchio’ ή ‘Hi! I’m Pinocchio. What’s your name?’.

Ζητάμε από τα παιδιά να μας πουν τι ξέρουν για τον Πινόκιο και αφιερώνουμε λίγο χρόνο για να συζητήσουμε μαζί τους τι τους αρέσει στην ιστορία του. Μπορούμε να έχουμε κι ένα βιβλίο με την ιστορία του Πινόκιο να δουν τα παιδιά τις εικόνες. Στη συνέχεια παρουσιάζουμε στα παιδιά ένα-ένα τα μέρη του προσώπου και του σώματος του Πινόκιο δείχνοντάς τα, π.χ. ‘Look! This is his head. It’s small.’ ‘Ηe has got a red nose.’ και τα ενθαρρύνουμε να επαναλάβουν κάθε νέα λέξη και φράση πολλές φορές. Μπορούμε επίσης να δείχνουμε διάφορα μέρη του σώματος του Πινόκιο και να κάνουμε ερωτήσεις για να δούμε αν έμαθαν το νέο λεξιλόγιο, π.χ. ‘Is this his head?’/ ‘Is this his head or his hand?’ και να παίρνουμε από τα παιδιά τις ανάλογες απαντήσεις, π.χ. ‘Yes, it is. / No, it isn’t.’.

Βήμα 2 Δίνουμε στα παιδιά το φύλλο εργασίας (Β_Β06_W01) και τους εξηγούμε ότι θα τους δίνουμε οδηγίες για να το χρωματίσουν, π.χ. Colour his head pink/ Colour his feet brown. Μετά σηκώνουμε μερικά παιδιά για να δείξουν τη ζωγραφιά τους και να την παρουσιάσουν, λέγοντας ‘This is Pinocchio. His head is pink, his nose is red’, κλπ.

Βήμα 3 Αφού βεβαιωθούμε ότι κατανόησαν το λεξιλόγιο με τα μέρη του προσώπου και του σώματος, τους μαθαίνουμε το τραγουδάκι ‘Head & Shoulders’ (B_B06_M01στίχοι),  το οποίο ακούν από το CD ή από το You tube (βλ. Προτεινόμενο υλικό από το διαδίκτυο). Δείχνουμε τις κινήσεις μια-μια ενώ ταυτόχρονα λέμε τα αντίστοιχα λόγια και τα παιδιά τα επαναλαμβάνουν. Μετά ζητάμε από τα παιδιά να σηκωθούν όρθια δίπλα στα θρανία τους και τα ενθαρρύνουμε στο να δείχνουν κάθε φορά τα μέρη του προσώπου και του σώματος τους που αναφέρονται στο τραγούδι, π.χ. head, ear, mouth, nose, toe, knee, hand. Στην αρχή λέμε αργά τις λέξεις και μετά πιο γρήγορα και συνεχώς επιταχύνουμε το ρυθμό μας για να μπερδεύονται και να γελάσουν.

Βήμα 4 Παίζουμε το παιχνίδι ‘Geppetto says’ κατά το ‘Simon says’. Εξηγούμε στα παιδιά ότι θα έχουν το ρόλο του Πινόκιο ενώ εμείς θα έχουμε το ρόλο του Τζεπέτο, του πατέρα του Πινόκιο, που θέλει να δει αν η μαριονέτα που έφτιαξε λειτουργεί σωστά.  Εμείς θα δίνουμε εντολές, όπως: ‘Τouch your eyes/ears/nose’, κλπ. και τα παιδιά σαν μικρές μαριονέτες, θα αγγίζουν κάθε φορά το σωστό μέρος του προσώπου τους, αλλά μόνο αφού προηγηθεί η μαγική φράση ‘Geppetto says’. Σε  περίπτωση που ένα παιδί κάνει λάθος βγαίνει από το παιχνίδι. Ο Τζεπέτο στέκεται όρθιος κοιτώντας τους άλλους και εξηγεί τους κανόνες: «Είμαι ο Τζεπέτο. Θα σας δίνω οδηγίες για να αγγίζετε διάφορα μέρη του προσώπου σας. Θα σας καθοδηγώ λέγοντάς σας ‘Geppetto says, touch your nose/ mouth/ ear, etc.’. Εάν κάποιος ακουμπήσει λάθος μέρος του προσώπου του ή ακουμπήσει κάτι χωρίς να έχω πει τη φράση ‘Geppetto says’, βγαίνει από το παιχνίδι. Ο Τζεπέτο, στη συνέχεια, ξεκινά να δίνει εντολές που ξεκινούν με τη λέξη Touch, μερικές φορές ξεκινώντας με τη φράση ‘Gepetto says’ και άλλες φορές χωρίς αυτή. Οι εντολές μπορεί να είναι:

- Touch your mouth.
- Touch your head.
- Touch your ears.

Στο τέλος, μπορεί το ρόλο του Τζεπέτο να τον παίξουν και τα ίδια τα παιδιά.

Βήμα 5 Στη συνέχεια τους μαθαίνουμε το τραγούδι ‘If You are…’ (B_B06_M02στίχοι).  Δείχνουμε στα παιδιά τις κινήσεις που αντιστοιχούν στα βασικά παραγγέλματα του τραγουδιού, π.χ. Stretch your legs/Touch your toes και τους ζητάμε να επαναλαμβάνουν κινήσεις και λόγια. Αν έχουμε την κούκλα του Πινόκιο, μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε για να δείξει εκείνη τις κινήσεις στα παιδιά ενώ εμείς θα δίνουμε τα παραγγέλματα. Ακούμε από το CD το τραγούδι αρκετές φορές και εκτελούμε τα παραγγέλματα μαζί με τα παιδιά, που είναι όρθια δίπλα στα θρανία τους παροτρύνοντάς τα συγχρόνως να τραγουδούν. 

Βήμα 6 Τα παιδιά κατασκευάζουν  το δικό τους «Πινόκιο» ή τη δική τους μαριονέτα:

α) μία μαριονέττα από ρολά κουζίνας και τουαλέτας χρησιμοποιώντας σπάγκο ή πετονιά, καλαμάκια και ένα μαλακό μπαλάκι (βλ. Β_Β06_sample1 στο εκπαιδευτικό υλικό για τον εκπαιδευτικό) ή β) cotton buds dolls, με μπατονέτες για τα αυτιά, λίγο ύφασμα, πλαστελίνη, χαρτί/χαρτόνι και μαλλί πλεξίματος (βλ. Β_Β06_sample2 στο εκπαιδευτικό υλικό για τον εκπαιδευτικό).  

Και οι δύο κατασκευές μπορεί να είναι ατομικές ή ομαδικές. Ο κάθε ένας ή η κάθε ομάδα δίνει στην κούκλα της ένα όνομα και την παρουσιάζει στην υπόλοιπη τάξη χρησιμοποιώντας λεξιλόγιο σχετικό με τα μέρη του προσώπου και του σώματος, π.χ. ‘Τhis is our puppet. Her/His name is… He/she has long arms, big hands, a long nose.’. Στο τέλος τα παιδιά μπορούν να παίξουν ένα θεατρικό στιγμιότυπο όπου η κάθε κούκλα θα παρουσιάζεται και θα δείχνει τι μπορεί να κάνει ανάλογα με τα παραγγέλματα που θα δίνει κάποιο παιδί από την τάξη.

Εκπαιδευτικό υλικό

(Πατήστε πάνω στα ονόματα των αρχείων για να κατεβάσετε το υλικό)

Εικόνες

B_B06_C01

 

Υποδείγματα

Β_Β06_sample1Β_Β06_sample2

 

Κατασκευή 1

Θα χρειαστείτε:

  • 4 και μισό ρολά από χαρτί κουζίνας και τουαλέτας για τα χέρια, τα πόδια και το λαιμό
  • Ένα μικρό τετράγωνο κουτάκι για το σώμα
  • 2 καλαμάκια για τις ράβδους κίνησης   
  • Σπάγκο ή πετονιά
  • Ψαλίδι  
  • Κόλλα
  • Μία μεγάλη βελόνα  ραψίματος
  • Ένα μικρό μαλακό μπαλάκι για το κεφάλι
  • Χρώματα

Βήμα 1: Ανοίγετε όλες τις τρύπες στα ρολά (4 στο κάθε ένα).
Βήμα 2: Ανοίγετε τρύπες στις άκρες και στη μέση στο κάθε καλαμάκι.
Βήμα 3: Ενώνετε τα μέρη αφού κόψετε τέσσερα κοντά κομμάτια σπάγκου ή πετονιάς. Ενώνετε τα χέρια και τα πόδια με το σώμα ακολουθώντας την εικόνα.
Βήμα 4: Κόβετε 4 μακριά κομμάτια σπάγκου ή πετονιάς. Τα περνάτε με τη βελόνα και τα δένετε κόμπο. Το ίδιο κάνετε και με τις άλλες άκρες τις οποίες ενώνετε με τις τρύπες στις ράβδους κίνησης.
Βήμα 5: Κόβετε ένα άλλο κομμάτι σπάγκου και ενώνετε το ένα άκρο του με το λαιμό. Ράβετε τη μαλακή μπαλίτσα και κολλάτε το άλλο μέρος της με κόλλα πάνω στο λαιμό. Περνάτε το άλλο άκρο του σπάγκου από τη μεσαία τρύπα της ράβδου κίνησης και δένετε κόμπο.
Βήμα 6: Ζωγραφίζετε μάτια, μύτη και στόμα για να σχηματιστεί ένα πρόσωπο πάνω στο μαλακό μπαλάκι. 

Κατασκευή 2

Θα χρειαστείτε:

  • 4 μπατονέτες για τα αυτιά
  • Πλαστελίνη
  • Ψαλίδι
  • Κλωστή ή σπάγκο, μαλλί πλεξίματος
  • Κόλλα
  • Λίγο χαρτόνι 
  • Κομμάτια από ύφασμα , χαρτί γκοφρέ, καπάκια από απορρυπαντικά

Βήμα 1: Χρησιμοποιούμε 2 μπατονέτες για τα πόδια τις οποίες καλύπτουμε μέχρι τα άκρα τους με μαλλί πλεξίματος ή κλωστή.
Βήμα 2: Στη συνέχεια ενώνουμε τις 2 μπατονέτες με κλωστή ή με μαλλί έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένα σχήμα «V».
Bήμα 3: Αντίστοιχα φτιάχνουμε και τις άλλες 2 μπατονέτες οι οποίες θα γίνουν τα χέρια.
Bήμα 4: Με πλαστελίνη ή με λίγο χαρτί/χαρτόνι φτιάχνουμε το κεφάλι.
Βήμα 5: Χρησιμοποιούμε λίγο ύφασμα  ή γκοφρέ χαρτί για να καλύψουμε το σώμα και διακοσμούμε ανάλογα. Προσθέτουμε το κεφάλι και κάποιο μικρό καπάκι για καπέλο(αν θέλουμε) και μαλλιά η μουστάκι ή γενειάδα με λίγο μαλλί πλεξίματος.
Βήμα 6: Κολλάμε τα χέρια στο σώμα με κόλλα. 

Φύλλο εργασίας

Β_Β06_W01

 

ABC

H_C

 

Φύλλο εργασίας ABC

H_W

 

Ακουστικό υλικό

Στίχοι

HEAD & SHOULDERS

Head, shoulders, knees and toes, knees and toes
Head, shoulders, knees and toes, knees and toes
And eyes and ears and mouth and nose
Head, shoulders, knees and toes, knees and toes

(Επαναλαμβάνουμε όλο και πιο γρήγορα)

‘IF YOU ARE….’

If you’re lovely and you know it, blow a kiss (στέλνουμε ένα φιλί στον αέρα)
If you’re lovely and you know it, blow a kiss
If you’re lovely and you know it,
And you really want to show it,
If you are lovely and you know it, blow a kiss.

If you’re tired and you know it, blink your eyes (ανοιγοκλείνουμε τα βλέφαρά μας)
If you’re tired and you know it, blink your eyes
If you’re tired and you know it
And you really want to show it,
If you are tired and you know it, blink your eyes

If you’re angry and you know it, show your teeth (δείχνουμε τα δόντια μας)
If you’re angry and you know it, show your teeth
If you’re angry and you know it
And you really want to show it,
If you’re angry and you know it, show your teeth

If you’re hungry and you know it, pat your tummy (χαϊδεύουμε την κοιλιά μας)
If you’re hungry and you know it, pat your tummy
If you’re hungry and you know it
And you really want to show it,
If you’re hungry and you know it, pat your tummy

If you are lazy and you know it, stretch your legs (τεντώνουμε τα πόδια μας)
If you are lazy and you know it, stretch your legs
If you are lazy and you know it,
And you really want to show it,
If you are lazy and you know it, stretch your legs

If you’re dizzy and you know it, turn around (περιστρεφόμαστε γύρω από τον εαυτό μας)
If you’re dizzy and you know it, turn around
If you’re dizzy and you know it,
And you really want to show it,
If you’re dizzy and you know it, turn around
Sit down!!

Hh

One hat’s on her head,
one hat’s on her head,
one hat’s on her head
and two are on her bed!

Αρχεία