B13 - Let’s eat healthy food! | ||||
Περιγραφή δραστηριότητας | Προτεινόμενη διαδικασία |
Εκπαιδευτικό Υλικό |
Περιεχόμενα κύκλου |
Μαθαίνουμε σωστές διατροφικές συνήθειες.
Περιεχόμενο
Τα παιδιά, ζωγραφίζοντας, τραγουδώντας και κάνοντας χειροτεχνίες, γνωρίζουν την αξία της σωστής διατροφής. Μαθαίνουν για τρόφιμα και παράλληλα εισάγονται σε έννοιες όπως η διατροφική αξία και η καλή υγεία. Επιπλέον μαθαίνουν για την αξία της Μεσογειακής διατροφής και με κολλάζ φτιάχνουν την πυραμίδα της Μεσογειακής διατροφής.
Γλωσσικοί στόχοι
Παιδαγωγικοί στόχοι
Υλικά και Μέσα
Υλικά:
Μέσα:
Φύλλα εργασίας: 0
Προτεινόμενο υλικό από το διαδίκτυο:
Προτεινόμενος διδακτικός χρόνος: 3 διδακτικές ώρες
Βήμα 1 Παρουσιάζουμε στους μαθητές μία εικόνα με μια ποικιλία τροφίμων (Β_Β13_F01, B_B13_F02, B_B13_F03, B_B13_F04, B_B13_F05, B_B13_F06, B_B13_F07, B_B13_F08, B_B13_F09, B_B13_F10, B_B13_F11, B_B13_F12, B_B13_F13, B_B13_F14, B_B13_F15, B_B13_F16, B_B13_F17, B_B13_F18) και τους ζητάμε να αναγνωρίσουν τα τρόφιμα που παρουσιάζει. Τα ενθαρρύνουμε να πουν όσα τρόφιμα θυμούνται στα Αγγλικά ρωτώντας, για παράδειγμα, ‘What’s this? Is it an apple?’ και ζητώντας τους να επαναλαμβάνουν την απάντηση όλα μαζί κάθε φορά. Λεξιλόγιο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και το οποίο παρουσιάστηκε στην Α΄ τάξη είναι cake, banana, sandwich, popcorn, hot dog, carrot, lemon, pizza, ice cream, chocolate, apple, pear, orange, tomato, potato, salad, fish, spaghetti, sweets, chips. Στη συνέχεια τους παρουσιάζουμε επιπλέον τρόφιμα (ενταγμένα στις κατηγορίες τους) όπως εμφανίζονται στην σχετική εικόνα (B_B13_C01) (fruit, vegetables, meat, fish, chicken, sweets, bread, cornflakes, milk, cheese, butter, water) και τους ζητάμε κάθε φορά να τα επαναλαμβάνουν.
Μετά τους ρωτάμε: ‘Do you like apples/oranges/sweets?’ και συνεχίζουμε: ‘Is it good/healthy for you? Yes, It’s good/ No, It’s not good for me.’ και μιλάμε για υγιεινές τροφές και για τροφές που δεν μπορούμε να τις τρώμε σε μεγάλη ποσότητα γιατί δεν είναι καλές για την υγεία μας (healthy/ junk food).
Βήμα 2 Συζητάμε με τους μαθητές για την υγιεινή διατροφή και για την αναγκαιότητα η καθημερινή μας διατροφή να μοιάζει με ένα ουράνιο τόξο σε ποικιλία τροφίμων και χρωμάτων (B_B13_C02). Ταυτόχρονα εμείς έχουμε σχεδιάσει στον πίνακα 5 κύκλους για να δείξουμε σε σύνολα τις κατηγορίες των τροφίμων (bread and cereals group, meat and fish group, vegetables and fruit group, milk group, oil and sweets group), τις οποίες αναγράφουμε πάνω από κάθε σύνολο και βάζουμε και αριθμούς από το 1- 5.
Δίνουμε στα παιδιά από μια κόλλα Α4 και τους ζητάμε να ζωγραφίσουν διάφορα τρόφιμα και να έρχονται και να τα τοποθετούν στον σωστό κύκλο. Εμείς βοηθάμε. Πιθανός διάλογος:
- What’s this? A fish?
- Yes. / No. It’s (not) a fish.
- Stick it in this circle – number 2 ‘meat and fish’.
- What’s this? An ice cream?
- No, it isn’t. It’s a cake.
- Stick it in this circle-number 5 ‘sweets group’, etc.
Επιλέγουμε 8-9 το πολύ λέξεις για να εστιάσουμε σε αυτές από όλο το λεξιλόγιο που έχει παρουσιαστεί, ώστε να τις επαναλάβουν τα παιδιά αρκετές φορές.
Μετά μοιράζουμε στα παιδιά από ένα πλαστικό πιάτο και τους ζητάμε να φτιάξουν εκεί ένα υγιεινό γεύμα. Δίνουμε στα παιδιά πλαστελίνη για να κάνουν τα τρόφιμα και τους θυμίζουμε ότι πρέπει να υπάρχει κάτι από κάθε κύκλο τροφίμων. Καθώς τα ετοιμάζουν περνάμε από κάθε παιδί και κάνουμε ερωτήσεις ενώ βοηθάμε στις απαντήσεις. Πιθανός διάλογος:
- What is it? Is it meat or bread? Is this a vegetable? What fruit is this one?
- It’s a banana./ Τhis is meat and this is milk, etc.
Στη συνέχεια το κάθε παιδί δείχνει στην τάξη το δικό του πιάτο των τροφών, ονομάζοντας και τα τρόφιμα που έχει φτιάξει, όπως και τα χρώματά τους, π.χ. ‘Τhe apple is red, the banana is yellow...’, ‘This is my healthy food. Τhis is meat/fish’, ‘These are cornflakes’. Προσφέρουμε σε κάθε μαθητή τη βοήθεια που χρειάζεται έτσι ώστε όλοι οι μαθητές να παρουσιάσουν το δικό τους πιάτο των τροφών, χρησιμοποιώντας λεξιλόγιο για τις τροφές και όχι για τις κατηγορίες των τροφών.
Βήμα 3 Παρουσιάζουμε στα παιδιά την πυραμίδα της Μεσογειακής διατροφής (B_B13_C03) και μιλάμε για τα τρόφιμα. Κάνουμε στα παιδιά ερωτήσεις σχετικά με τις διατροφικές τους συνήθειες και τα βοηθάμε να απαντήσουν ανάλογα. Κάθε φορά τους ζητάμε να επαναλάβουν όλα μαζί τις απαντήσεις. Ο διάλογος μπορεί να έχει την εξής μορφή:
- Do you eat meat / fish / fruit/ vegetables? Do you like meat/ fish?
- I eat fish/ fruit/ vegetables.
- Is it good or bad for you?
- It’s good/bad for me.
Μετά τα χωρίζουμε σε ομάδες και τους μοιράζουμε σελίδες από περιοδικά ποικίλης ύλης με τρόφιμα. Τους ζητάμε να επιλέξουν φωτογραφίες τροφίμων και να τις κόψουν για να φτιάξουν με κολλάζ μια πυραμίδα υγιεινών τροφών, σύμφωνα με όσα είχαμε συζητήσει με την αφορμή της πυραμίδας της Μεσογειακής διατροφής. Αν θεωρούν ότι δεν υπάρχουν πολλές εικόνες τροφίμων, μπορούν να ζωγραφίσουν τρόφιμα που νομίζουν ότι τους λείπουν και να υπάρχει μεικτή τεχνική στο κολλάζ. Μετά, κάποιο παιδί από κάθε ομάδα παρουσιάζει την πυραμίδα της ομάδας των καλών για την υγεία μας τροφών. Εμείς βοηθάμε με ερωτήσεις, π.χ. Is this your food pyramid? Are there meat, cereals/ milk/ fish … Are they good for your health? Και το παιδί που παρουσιάζει απαντά, π.χ. ‘This is our food pyramid! There are cereals, meat, fish and milk. They are good for our health. There are not sweets. Sweets are not good for our health.’
Τα κολάζ όλων των ομάδων μπορούν να διακοσμήσουν τους διαδρόμους του σχολείου.
Προαιρετικά μπορούμε να τραγουδήσουμε το τραγούδι ‘Αn apple a day keeps the doctor away…’ (B_B13_Μ01, στίχοι) το οποίο είναι ίδιας λογικής με την ελληνική παροιμία «ένα μήλο την ημέρα, το γιατρό τον κάνει πέρα», εξηγώντας βέβαια το απαραίτητο λεξιλόγιο για να γίνει κατανοητό το τραγούδι.
Βήμα 4 Παίζουμε ένα παιχνίδι μνήμης. Χρησιμοποιούμε τις κάρτες (Β_Β13_F01, B_B13_F02, B_B13_F03, B_B13_F04, B_B13_F05, B_B13_F06, B_B13_F07, B_B13_F08, B_B13_F09, B_B13_F10, B_B13_F11, B_B13_F12, B_B13_F13, B_B13_F14, B_B13_F15, B_B13_F16, B_B13_F17, B_B13_F18) με τις τροφές, τις οποίες αν έχουμε τη δυνατότητα τις έχουμε πλαστικοποιήσει, και σηκώνουμε τα παιδιά σε ομάδες για να παίξουν το παιχνίδι. Αποφασίζουμε αν θέλουμε 2 ή περισσότερες ομάδες ανάλογα με το σύνολο των μαθητών. Διαλέγουμε από τις 18 κάρτες που έχουμε 6 κάρτες και τις τοποθετούμε στην επιφάνεια της έδρας ή ενός θρανίου. Δείχνουμε αυτές τις 6 κάρτες με τα τρόφιμα στις ομάδες. Μετά τις γυρίζουμε ανάποδα και φωνάζουμε μία κάρτα, π.χ. ‘spaghetti’. Κάθε ομάδα αποφασίζει σε ποια κάρτα κρύβεται η τροφή που ζητήσαμε και τη δείχνει. Όταν έχουμε την πρόταση όλων των ομάδων, γυρίζουμε τις κάρτες που έδειξαν. Αν δεν πετύχει καμία ομάδα τη σωστή, τους δίνουμε και άλλη μία ευκαιρία μαντέματος. Νικήτρια είναι η ομάδα που θα βρει όλες τις κάρτες με τα τρόφιμα. Προσπαθούμε να νικήσουν όλες οι ομάδες και μοιράζουμε σε όλα τα παιδιά λίγους ξηρούς καρπούς ή ένα φρούτο που έχουμε φέρει μαζί μας, ως επιβράβευση. Μπορούμε επίσης να μιλήσουμε για διεθνείς οργανισμούς που σε όλο τον κόσμο βοηθάνε τα παιδιά να τρώνε σωστά και να τους δείξουμε μία αφίσα και ένα λογότυπο ενός τέτοιου οργανισμού από μια αγγλόφωνη χώρα, π.χ. την Αυστραλία (βλ. B_B13_sample στο εκπαιδευτικό υλικό). Τέλος, αν τα παιδιά έχουν διάθεση και χρόνο μπορεί να σχεδιάσουν και αυτά μία αφίσα για τις σωστές διατροφικές συνήθειες.
Επιπλέον προαιρετικά βήματα
Memory game:
Μπορούμε να φτιάξουμε διπλά ζεύγη με τις κάρτες των τροφών και να παίξουμε Memory. Διαλέγουμε πόσα ζεύγη θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε (όσο πιο πολλά, τόσο πιο δύσκολο το παιχνίδι). Τοποθετούμε όλες τις κάρτες ανάποδα. Στη συνέχεια κάθε ομάδα με τη σειρά της γυρίζει 2 κάρτες. Αν πετύχει το ζευγάρι, λέει την αγγλική λέξη και κρατάει τις κάρτες. Αν δεν πετύχει το ζευγάρι των καρτών, γυρνάει ξανά τις κάρτες ανάποδα και συνεχίζει η επόμενη ομάδα. Νικήτρια είναι η ομάδα με τα περισσότερα ζευγάρια καρτών.
B_B13_C01 | B_B13_C02 | B_B13_C03 | Β_Β13_F01 | B_B13_F02 |
B_B13_F03 | B_B13_F04 | B_B13_F05 | B_B13_F06 | B_B13_F07 |
B_B13_F08 | B_B13_F09 | B_B13_F10 | B_B13_F11 | B_B13_F12 |
B_B13_F13 | B_B13_F14 | B_B13_F15 | B_B13_F16 | B_B13_F17 |
B_B13_F18 | Β_Β13_F01 | B_B13_F07 | B_B13_F13 |
Α_C | F_C | W_C |
A_W | F_W | W_W |
B_B13_sample |
An apple a day
Sends the doctor away
Apple in the morning
Doctor's warning
Roast apple at night
Starves the doctor outright
Eat an apple going to bed
Knock the doctor on the head
Three each day, seven days a week,
Ruddy apple, ruddy cheek.
Aa
Dan loves apples
Apples are nice
Maria loves apples
With sugar and spice
Ff
Fanny’s fish is in a bowl
And how he likes to roll!
Fanny’s fish is small
But Fanny is big and tall!
Ww
Water is no food,
But it’s very good.
Water is for me and you,
It's for the wide world, too!