Ιανουάριος 2009
Γλωσσολογική περιγραφή των θεμάτων του ΚΠΓ: Η οπτική του κειμενικού είδους και
της λεξικογραμματικής
της Μαριάννας Κονδύλη, Πανεπιστήμιο Πατρών και της Χριστίνας Λύκου,
Εθνικό και Καποδιστιακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
[περίληψη] [html]
[pdf]
Το άρθρο παρουσιάζει και επιχειρηματολογεί υπέρ ενός μοντέλου γλωσσολογικής
περιγραφής δοκιμασιών και κειμένων εξετάσεων γλωσσομάθειας, το οποίο αναπτύχθηκε
στο πλαίσιο ενός ευρύτερου ερευνητικού έργου με αντικείμενο την περιγραφή και
ανάλυση των θεμάτων των εξετάσεων του ΚΠΓ όλων των επιπέδων και των γλωσσών που
ήδη εξετάζονται. Σκοπός του μοντέλου που σχεδιάσαμε είναι να παρέχει τη
δυνατότητα να περιγραφούν τα λεξικογραμματικά στοιχεία των κειμένων του
συστήματος εξετάσεων, τόσο τα κείμενα για κατανόηση λόγου όσο και τα κείμενα
παραγωγής λόγου, σε συνάρτηση με το κειμενικό τους είδος, το οποίο και τα
καθορίζει, και συνεπώς να δημιουργηθεί ένα είδος «γλωσσικού προγράμματος» για
κάθε επίπεδο γλωσσομάθειας των εξετάσεων. Στο πλαίσιο αυτού του «νέου» μοντέλου,
το οποίο αντλεί από τη συστημική λειτουργική γλωσσολογία (Halliday & Hasan 1976,
1985, Ηalliday & Mathhiessen 1999, 2004) και από την προσέγγιση των κειμενικών
ειδών ως κειμενικών διεργασιών των Knapp & Watkins (2005), η περιγραφή του
κειμενικού είδους συνίσταται στην περιγραφή τόσο του κειμενικού τύπου όσο και
της κειμενικής διεργασίας. Στο άρθρο συζητείται επίσης γιατί αυτή η γλωσσολογική
περιγραφή των θεμάτων των εξετάσεων επιτρέπει τη συνδυαστική περιγραφή των
παραμέτρων του συγκειμενικού πλαισίου και του σκοπού του κειμένου με τη
λεξικογραμματική τους πραγμάτωση, αναδεικνύοντας έτσι και τον κειμενοκεντρικό
χαρακτήρα του συγκεκριμένου συστήματος εξετάσεων. Παρουσιάζονται οι παράμετροι
περιγραφής όλων των δοκιμασιών του ΚΠΓ καθώς και τα στοιχεία που ελέγχονται κατά
την περιγραφή της λεξικογραμματικής και κειμενικής συνοχής. Παρατίθενται,
επίσης, παραδείγματα περιγραφής κατανόησης και παραγωγής λόγου από το υλικό.
-----
[Επιστροφή στα
προηγούμενα άρθρα]
|
|